Meten en meetkunde algemeen

Meetkunde

Klok en tijd

Geld

1. Bij de meetkunde gaat het om het begrijpen van de ons omringende driedimensionale wereld in de breedste zin van het woord.

2. Bij het meten gaat het om kwantificeren van de fysieke omgeving. De nadruk wordt hier gelegd op het met meetgetallen beschrijven van deze wereld, waarvoor we allerlei meetinstrumenten gebruiken.

Vanuit bovenstaande visie zal het duidelijk zijn dat we de wereld in beide gevallen niet op deze manier beschrijven of bewust maken in de kleuterleeftijd.
Dat wil echter niet zeggen dat er niet aan de verschillende onderdelen van deze twee gebieden gewerkt wordt. Natuurlijk werkt een kleuterleid(er)ster aan het meten en de meetkunde, maar wel op een manier dat alles impliciet aanwezig is in de omgeving van het kind.

De weg gaat van het vergelijken en ordenen naar afpassen van maateenheden naar het meten via het aflezen van een meetinstrument.

De eerste twee vinden we in ruime mate terug in de kleuterklas en klas 1 en 2;

vanaf klas 3 en 4 wordt ook de derde vaardigheid geoefend. De omgeving biedt ontwikkelingsmogelijkheden voor de kinderen; deze omgeving wordt bewust gecreƫerd door de leerkracht. Van een aantal onderdelen wordt hier een voorbeeld gegeven.

Vaak zijn het voorvallen in de klas die een leerkracht kan uitwerken / uitbouwen.

Onderdelen van de meet/meetkundeleergang van het talproject kunnen ook voor ons een basis vormen om te kijken naar het meten en meetkunde in de vrijeschool.

1. Meten Vergelijken en ordenen Afpassen van maateenheden (Dit kan op het gebied van alle maateenheden )

2. Meetkunde Oriƫnteren Construeren Opereren met vormen en figuren